توانمندسازی و اشتغالزایی مناطق محروم فارس با پشتکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)

در میزگرد ایرنا با حضور مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام در فارس مطالبی ازجمله تبدیل مدارس کانکسی به سازه‌های ایمن، راه اندازی جام فوتبال خیابانی با هدف توانمندسازی و استعدادیابی در محلات محروم، ورود به عرصه تولید در دیمزارهای فارس، جوانی جمعیت و حمایت از ناباروری، حمایت از پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی و ورود بنیاد به مقوله اشتغالرایی مطرح شد.

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مجموعه‌ای زیر نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۶۸ و به فرمان امام خمینی تاسیس شده است. فعالیت‌های این ستاد با اقدامات خیرخواهانه، بنیادی و عام المنفعه گره خورده است.

میزگرد خبرگزاری ایرنا فارس با موضوع اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیادهای ذیل این مجموعه (برکت، احسان و ۱۵ خرداد) برگزار شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس با حضور در محل خبرگزاری ایرنا به سوالات خبرنگاران این مرکز پیرامون اقدامات صورت گرفته در راستای مباحث خیرخواهانه، رشد تولید، توانمندسازی جوانان در محلات محروم، حمایت از جوانی جمعیت، اشتغالزایی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی و ... پاسخ داد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس در راستای محوریت اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این استان، افزود: سال ۷۶ بنیاد برکت برای توسعه زیربنایی و عمرانی کشور و ساخت راه، مدرسه، مسجد و ... تاسیس و کار خود را آغاز کرد.

حسین پورنورعلی با بیان اینکه از سال ۹۷ نیز ماموریت اشتغالزایی نیز به بنیاد برکت واگذار شد، گفت: در آن سال ۱۹۷ فرصت شغلی خرد و اجتماع محور در سطح استان فارس توسط بنیاد برکت ایجاد شده که این رقم در سال جاری به هشت هزار و ۲۰۰ شغل افزایش پیدا کرده است.

ورود بنیاد به اشتغال

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ در فارس پنج هزار فرصت شغلی توسط این بنیاد ایجاد شده است و در مجموع مباحث زیربنایی، اشتغال و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولید در این بنیاد صورت می‌پذیرد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس ادامه داد: بنیاد احسان نیز از سال ۹۷ تشکیل شد و ماموریت‌های خرد اجتماعی ازجمله توزیع بسته‌های معیشتی، وسایل منزل (گرمایشی، سرمایشی و...) و کمک‌های خرد به این بنیاد واگذار شد و قرارگاه عدالت و آموزش و سلامت نیز ذیل این بنیاد فعال شد.

حمایت از پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی

پورنورعلی اضافه کرد: توانمندسازی گروه‌های مختلف و پیشران حوزه فرهنگی و اجتماعی و تجهیز این گروه‌ها نیز توسط بنیاد احسان صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: ماموریت سلامت جامعه و جوانی جمعیت نیز به بنیاد ۱۵ خرداد محول شده که در این راستا از خانواده‌هایی که در حوزه باوروری مشکل دارند در قالب تسهیلات کم بهره حمایت خواهد شد که سال گذشته این حمایت مشمول ۲۰۰ خانواده در سطح این استان شد.

جوانی جمعیت و نیازها؛ از ناباروری تا معیشت

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس گفت: حمایت از خانواده‌های دارای ۲، سه و یا چندقلو نیز در بنیاد ۱۵ خرداد صورت می‌پذیرد که شرط حمایت از این خانواده‌ها فقط درخواست سرپرست خانواده است که متقاضی بهرمندی از این حمایت‌ها باشد.

وی افزود: اقلام اولیه و لازم خانواده‌های دارای چندقلو ازجمله تامین مواد مصرفی نوزاد برای حداقل ۶ ماه، بسته سیسمونی، کارت هدیه برای مادر و ... با هدف جوانی جمعیت در دستور کار قرار دارد و این برنامه‌ها بصورت دائمی در سطح استان انجام خواهد شد.

قرارگاه امدادی و حوادث طبیعی

پورنورعلی در ادامه به حوادث طبیعی مانند سیل اشاره کرد و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در بحران‌ها و حوادث ذیل فعالیت قرارگاه امدادی خدمات خود را به جامعه ارایه خواهد کرد که در سیل سال گذشته در شهرستان‌های استان فارس این اقدام انجام شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس تصریح کرد: در فاز اول نیازهای فوری مانند بسته‌های غذایی، وسایل گرمایشی و ... در مناطق دچار بحران توزیع خواهد شد که بازوان اجرایی ستاد فرمان امام در این حوزه گروه‌های جهادی هستند.

پورنورعلی گفت: بعد از استقرار مجدد خانواده‌های آسیب دیده از حوادث طبیعی در منازلشان بسته‌های غذایی ضروری یک الی ۲ ماهه در اختیار آسیب دیدگان قرار خواهد گرفت و در فاز سوم نیز اقلام زندگی این خانواده‌ها تامین خواهد شد که در سال گذشته مجموعا ۳۰۰ بسته کامل لوازم خانگی شامل یخچال فریزر، گاز، وسایل منزل و ... در اختیار خانواده‌های سیل زده در فارس قرار گرفت.

وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: در اردیبهشت امسال مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه خدمات بخش تخصصی زنان بیمارستان حضرت زینب (س) انجام شد و همچنین مبالغی بصورت ماهانه و مستمر به بیماران متابولیک در سطح این استان پرداخت می‌شود.

بیمه ۱۰۰ هزار منازل روستایی فارس در فاز نخست

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس در ادامه به برنامه‌های اجرایی این ستاد از ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: بیمه منازل روستایی توسط بنیاد برکت در سطح کشور در دستور کار قرار گرفته به نحوی که ۲۵ درصد سهم توسط بنیاد و ستاد اجرایی فرمان امام و مابقی توسط استانداری‌ها تامین می‌شود که سهم بنیاد و ستاد فرمان در فارس به ۶۰ درصد افزایش یافته به نحوی که ۶۰ درصد هزینه توسط ستاد اجرایی و ۴۰ درصد توسط استانداری فارس تامین می‌شود.

پورنورعلی ادامه داد: در گام اول بیمه ۱۰۰ هزار منزل روستایی در فارس از ابتدای سال جاری آغاز و ۶۰ درصد اعتبار مورد نیاز نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام این استان تامین شده و استانداری نیز سهم خود را پرداخت کرده و کار صورت پذیرفته است که با اتمام این روند بلافاصله مرحله دوم این طرح دنبال خواهد شد.

ورود به عرصه تولید در دیمزارهای فارس

وی در ادامه به اهمیت رشد تولید اشاره و اظهارکرد: امنیت غذایی و جهش تولید در حوزه کشاورزی امر مهم و ضروری است که در این راستا ستاد اجرایی فرمان امام به موضوع تولید در دیمزارها ورود پیدا کرده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس گفت: در سال گذشته حمایت لازم از رشد تولید در ۲۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای فارس در ۱۷ شهرستان این استان صورت پذیرفت و تسهیلات نیز برای تامین تجهیزات و ماشین آلات لازم به کشاورزان اعطاء شد.

پورنورعلی افزود: ۳۰ دستگاه خودرو و ۳۰ کارشناس برای سرکشی به دیمزارهای فارس و ارایه آموزش و حمایت‌های تخصصی در سطح این استان تامین شد که در سال جاری نیز این کار با جدیت دنبال شده است.

وی به دیگر خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس اشاره کرد و یادآور شد: ۸۰ بسته جهیزیه برای حمایت از ازدواج جوانان طی یکسال گذشته در فارس توزیع شده و تلاش است که منابع به سمت جوانان و حمایت از آن‌ها هدایت شود.

از فوتبال خیابانی تا توانمندسازی و استعدادیابی در محلات محروم

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس افزود: در راستای توانمندسازی محلات و استعدادیابی نیز خانه محلات این ستاد در ۱۲ محله محروم شیراز ایجاد شده که در حوزه اجتماعی اقدامات زیادی ذیل این مجموعه‌ها انجام می‌شود که اعزام ۱۰ دستگاه اتوبوس حامل جوانان ساکنین این محلات به کربلای معلی طی سال اخیر ازجمله این موارد است.

وی ادامه داد: جام فوتبال محلات نیز در حال اجرا و در مرحله ثبت نام است که از ۳۰ خردادماه امسال با محوریت محلات محروم شیراز تحت عنوان "فوتبال خیابانی" برای دومین سال پیاپی برگزار و در حاشیه اجرای آن استعدادیابی از نوجوانان و جوانان نیز صورت خواهد گرفت.

پورنورعلی به اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام در راستای نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: زمین مورد نیاز بخشی از مسکن‌های ملی توسط این ستاد تامین و یکی از شرکت‌های تابعه نیز برای ساخت آن بعنوان پیمانکار مشخص شده است.

وی اظهارکرد: در مجموع طی یکسال گذشته حدود ۲۰ هزار بسته معیشتی در سطح فارس توزیع شد که هر بسته حدود ۸۰۰ هزار تومان ارزش داشت.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فارس گفت: ۲۴۰ تن گوشت مرغ گرم، ۵۰۰ دستگاه بخاری، ۵۰۰ دستگاه اقلام سرمایشی، ۱۲ هزار و ۵۰۰ بسته لوازم التحریر، ۳۰۰ بسته کامل لوازم منزل، ۷۰۰ کمک هزینه سفر عتبات در سال گذشته در بین نیازمندان یا آسیب دیدگان از حوادث طبیعی در فارس توزیع شده است.

وی اعلام کرد: در یکسال گذشته پنج اردوی جهادی دندانپزشکی با حداقل ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مواد مصرفی در سطح این استان برگزار شده است.

تبدیل مدارس کانکسی به سازه‌های ایمن

پورنورعلی خاطرنشان کرد: تبدیل مدارس کانکسی به سازه‌های مستحکم از دیگر اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام است که تاکنون ۳۵ مدرسه کانکسی فارس به ساختمان‌های ایمن و مهندسی ساز تبدیل شده است.

وی در خاتمه اعلام کرد: احداث ۱۰ مرکز بهداشت عشایری و بیمارستان ۱۲۰ تخته نی‌ریز و همچنین تکمیل بیمارستان مهر، کازرون و لامرد و ساخت ۲ خانه بهداشت از دیگر اقدامات این ستاد در سطح استان فارس است.

انتهای پیام/

کد خبر 6204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =