محرومیت زدایی از چهره استان سمنان/از ساخت مدرسه تا حمایت از تحصیل

سمنان- ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان سمنان در کنار ساخت مدرسه، به کمک نیازمندان به ویژه دانش آموزان و دانشجویان آمده تا بتوانند موانع اقتصادی تحصیل را پشت سر بگذارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) پدید آمد تا برخی خلاءها را پوشش دهد. رسالتی سنگین که عمدتاً نیز برای رفع نیازهای اقشار کمتر برخوردار کشور بر دوش این نهاد گذارده شده است. نهادی که در استان سمنان دست کم کارنامه قابل قبولی داشته است.

از حمایت زنان باردار و مادرانی که به کودکانشان شیر می‌دهند تا حمایت از تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، پویش‌های تأمین لوازم گرمایشی و سرمایشی برای نیازمندان، تأمین منابع آب برای روستاهای کمتر برخوردار، خدمات پزشکی و دندان پزشکی و ده‌ها خدمت دیگر از جمله اقداماتی است که ستاد اجرایی در یکی دو سال اخیر در استان تقویت کرده است.

با حامد احمدی مدیرکل ستاد اجرایی استان سمنان به گفتگو نشستیم تا درباره اقدامات سال جاری ستاد اجرایی در استان اطلاعات بهتری کسب کنیم.

* کمی به ابتدای سال جاری برگردیم و قدری از خدمات در آن برهه زمانی بگویید

در فروردین ماه سال جاری بود که پویش تأمین نیاز پوشاک برای نیازمندان استان سمنان در قالب یک پویش رقم خورد. ما یک ماه قبل از فروردین ماه سال جاری اجرای پویش لبخند احسان به همت این ستاد در محلات کمتر توسعه یافته و محروم را داشتیم که موضوع آن خدمات دندانپزشکی رایگان بود و لذا سال جاری با ۱۰ میلیارد ریال لباس برای نیازمندان آغاز شد.

نام این پویش دلگرمی احسان بود و به خانواده‌های نیازمندان کمک می‌کرد که لباس تأمین کنند کمک به نیازمندان به خصوص آسیب دیدگان کرونا از مهمترین ارکان و محورهای این طرح بود که با همکاری گروه‌های جهادی انجام شد همچنین ۳۰ واحد نیکوکاری هم به ما در این امر کمک کردند.

بلافاصله بعد از آن و زمانی که هنوز فروردین ماه تمام نشده بود با همراهی دامپزشکی استان سمنان و گروه‌های جهادی، کاروان جهادی سلامت دام در شرق استان سمنان با محوریت نقاط محروم مانند بی ارجمند و… اجرا شد.

محرومیت زدایی از چهره استان سمنان/از ساخت مدرسه تا حمایت از تحصیل

موضوع آنچه بود؟

ارائه خدمات دامپزشکی به دامداران مناطق محروم شهرستان‌های شاهرود و میامی به خصوص بی ارجمند، کالپوش و خارتوران و… محور طرح بود. حمایت از دامداران بیش از ۱۰۰ پارچه آبادی و روستا در این طرح هدف گذاری شد که بیشتر از این میزان نیز محقق شده است.

این طرح دو مرحله داشت و مجموعاً ۲۵۰ هزار رأس دام پیش بینی شده بود. در این طرح گروه‌های جهادی به کمک ما آمدند و دامداری‌ها سمپاشی شدند همچنین دام‌ها واکسن و درمان مورد نیاز را دریافت کردند و بخش دیگر کار نیز به مشاوره و بحث ترویج و تغذیه دام و… بازمی گشت حتی تجویز مکمل‌های غذایی به دام‌ها از دیگر خدمات کاروان سلامت دام بود.

البته ما بلافاصله ماه رمضان را هم داشتیم

بله؛ تفاهم نامه‌ای با حضور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سازمان زندان‌های کل کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان وجود داشت که در آن به خانواده زندانیان کمک می‌شد و استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نبود. تعداد ۱۰۰ بسته کمک معیشتی به خانواده‌های زندانیان نیازمند استان سمنان در اردیبهشت ماه توزیع شد. ارزش تقریبی هر بسته پنج میلیون ریال و شامل برنج، روغن، رب، تن ماهی، ماکارونی و… بود و تلاش کردیم اساسی‌ترین اقلام مورد نیاز خانواده‌ها در ایام ماه رمضان را فراهم کنیم.

در این طرح در سراسر کشور مجموعاً ۱۰۰ هزار بسته معیشتی بین خانواده نیازمندان توزیع شد که یک درصد آن هم سهم استان سمنان بود همچنین ستاد اجرایی ۱۰ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و عمد ناشی از فقر که دوران محکومیت خود را سپری کردند، اختصاص داد که در استان هم اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد.

بعد از آن البته طرح «لبخند احسان» در محله کهنه دژ سمنان اجرا شد ارائه خدمات دندانپزشکی به مناطق کم‌برخوردار و حاشیه نشین هدف این طرح بود که اردیبهشت ماه دومین مرحله از آن را شاهد بودیم همانطور که در بالاتر ذکر شد مرحله قبل در اسفند ماه سال گذشته صورت گرفته بود. این مرحله نیز مانند مرحله گذشته با هدف ارائه خدمات به مردم نیازمند و محروم انجام شد و توانستیم خدمت رسانی خوبی را نیز شاهد باشیم.

در این مرحله بیش از ۲۵۰ خدمت رایگان دندانپزشکی به خانواده‌های کم برخوردار و نیازمند ارائه شد همچنین ارزش ریالی خدمات ارائه شده به مردم بیش از یک میلیارد ریال برآورد می‌شد ما در این طرح تلاش کردیم به صورت ویژه توجه خاصی به اقشار داشته باشیم برای مثال لبخند احسان در دو حوزه بهداشت دهان و دندان و زیبایی به ویژه برای دختران در سن ازدواج تاکید ویژه داشت.

محرومیت زدایی از چهره استان سمنان/از ساخت مدرسه تا حمایت از تحصیل

و درباره رزمایش همدلی و کمک به نیازمندان

بله؛ هشتمین مرحله از رزمایش همدلی در خردادماه امسال برگزار شد توزیع بسته‌های معیشتی در بین محرومان این بار هم هدف و محور اصلی بود. این طرح همچنین توزیع جهیزیه بین نیازمندان دم بخت را نیز شامل می‌شد. از سوی دیگر در دهه کرامت ۸۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان شهرستان شاهرود توزیع شد که توانستیم بخشی از نیاز مردم نیازمند را تأمین کنیم. مجموع این بسته‌ها پنج میلیارد ریال ارزش داشت.

ما در ادامه سه رویداد در حوزه کودکان کار سمنان را نیز شاهد بودیم که سه رکن داشت نخست اردوی زیارتی مشهد مقدس برای مشهدی اول‌های کودکان کار، جشن روز جهانی کودکان کار و همچنین پویش دهه ولایت و امامت که بسیار مورد استقبال کودان کار قرار گرفت و شاهد بودیم که اوقات بسیار خوبی برایشان رقم خورد.

این پویش با هدف تبیین اعیاد ولایت با محوریت عید غدیر در بین کودکان کار برگزار و در کنار تبیین فلسفه غدیر، به دنبال نشاط اجتماعی و رقم زدن ساعات خوشی برای این کودکان بودیم. تکه‌هایی از فرش حرم رضوی به همراه شکر، برنج و نمادهای تبرکی امام رضا (ع) نیز به عنوان تبرک به بچه‌ها داده شد همچنین طرح مشهدی اول‌ها برای کودکان کاری که تا کنون زیارت علی بن موسی الرضا (ع) را تجربه نکرده بودند با خانواده‌هایشان اجرا شد.

در این ایام بود که حضور مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان سمنان را شاهد بودیم برنامه اصلی این سفر بازدید و در واقع دیدار با گروه‌های جهادی بود. بعد از آن شاهد اجرای طرح بزرگ ۴۰ هزار پرس غذا در روز عید مبارک غدیر برای وعده ناهار در استان سمنان بودیم که ۶۰ گروه جهادی در شناسایی نیازمندان، طبخ و توزیع و… همراه ما بودند. تهیه این حجم از غذا در یک روز به واقع کاری ماندگار در استان سمنان شد.

اشاره به بنیاد احسان کردید خیلی خلاصه بگویید کار این بنیاد چیست؟

اگر بخواهیم در یک خط بگوییم بنیاد احسان در چهار زمینه آبرسانی، ارتقای فرهنگی، خدمات پزشکی و ساخت یا بازسازی منازل مسکونی در مناطق محروم، از گروه‌های جهادی حمایت می‌کند همچنین تقویت گروه‌های جهادی متخصص و تنوع خدماتی که این گروه‌ها ارائه می‌دهند از دیگر اقداماتی است که این بنیاد صورت می‌دهد

برای تابستان دیگر چه پویش‌هایی داشتید؟

یکی دیگر از پویش‌ها نسیم احسان بود در این طرح ۲۰۰ دستگاه سرمایشی شامل کولر آبی و … بین نیازمندان توزیع شد. بیش از چهار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شد و ۴۰ گروه جهادی با ما همراه بودند. در کنار توزیع کولر و لوازم سرمایشی دیگر بخش این پویش خدمات تعمیرات لوازم سرمایشی نقاط محروم و گرمسیری به میزان یک میلیارد ریال بود که در مناطق محروم گرمسیری استان به اجرا در آمد. در زمستان گذشته نیز طرح مشابهی با هدف توزیع لوازم گرمایشی با اهدای ۲۰۰ مورد بخاری توسط ستاد اجرایی اجرا شده بود

همزمان با تابستان همچنین سومین مرحله از طرح «لبخند احسان» با هدف ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به خانواده‌های نیازمند و کم برخوردار در منطقه سرکویر دامغان برگزار شد و ۴۵۰ نفر از این طرح بهره مند شدند. در این طرح خدمات دندانپزشکی رایگان به مردم حسینیان، معلمان و روستاهای محروم با همکاری گروه جهادی بسیج دانشگاه علوم پزشکی سمنان ارائه شد.

و در ادامه اربعین و اول مهر را هم شاهد بودیم

درست است؛ اجرای پویش سفیر احسان با موضوع اعزام زائر اولی‌ها به اربعین حسینی یکی از طرح‌هایی بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و ۳۰۰ نفر از اقشار کم برخوردار استان به این سفر معنوی اعزام شدند. این سفر از آن جهت که دو سال کرونایی بسیاری از مردم را با مشکلات حضور در اربعین روبرو کرده بود و بخشی نیز به واسطه مسائل اقتصادی از حضور در این سفر محروم بودند، ارزش بیشتری یافت.

همزمان با فرا رسیدن ایام منتهی به سال‌تحصیلی جدید ما پویش مشق احسان را نیز داشتیم در این طرح پنج هزار بسته آموزشی شامل کیف و لوازم‌التحریر توسط گروه‌های جهادی در سراسر استان سمنان بین دانش آموزان مناطق کم برخوردار و خانواده‌های نیازمند توزیع شد. همچنین باید گفت قبل از اجرای طرح ۱۵ غرفه در سراسر استان سمنان برپا شد تا کمک‌های مردمی توسط گروه‌های جهادی گرد آوری شود.

ما در ادامه سال پویش لبخند مادری را نیز داشتیم که یکی از مهمترین طرح‌های ما در زمینه مراقبت از مادران شیر زده و خانم‌های باردار نیازمند است. این طرح در راستای اجرای سیاست جوانی جمعیت و حمایت از فرزند آوری از طریق بنیاد ۱۵ خرداد اجرا شد. این طرح چند بخش داشت برای مثال در بخش اول ۲۰۰ بسته در این طرح بین خانواده‌هایی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، توزیع شد. این بسته‌ها شامل ۴۰ قلم از وسایل مورد نیاز مادر و همچنین نوزاد به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را در درون خود داشت.

اعطای ۲۰۰ مورد وام ۱۵ میلیون تومانی نیز در این بسته وجود داشت و یک میلیون تومان نیز کارت هدیه به مادران نوزادان اهدا شد. سومین بخش طرح نیز افتتاح حساب پس‌انداز بنام فرزند به ارزش ۲۰ میلیون ریال ویژه خانواده‌های نیازمند بود که صورت گرفت تا شاهد یک پکیج خدماتی و حمایتی مناسب در این طرح باشیم.

محرومیت زدایی از چهره استان سمنان/از ساخت مدرسه تا حمایت از تحصیل

در زمینه مسکن ملی و حتی ناباروری نیز ستاد اجرایی ورود کرده است

بله؛ تلاش‌هایی که انجام می‌شود تنها باری کمک به نیازمندان به صورت بسته معیشتی و… نیست بلکه ما تلاش داریم خدمات متنوعی را به جامعه بدهیم برای مثال نشست مشترک بین مسئولان ستاد اجرایی و جهاد دانشگاهی سمنان در تابستان امسال برگزار شد که موضوع آن ورود به حوزه ناباروری و رشد جمعیت بود لذا باید تاکید کرد که راه اندازی و تجهیز مرکز درمان ناباروری در استان سمنان هدف این همکاری است که رایزنی‌هایی برای تأمین تجهیزات و زیرساخت لازم صورت گرفته است.

درباره مسکن نیز باید گفت ۱۶۰ واحد مسکونی در زمینی به مساحت ۱۴ هزار و ۵۷۴ متر مربع در شاهرود در قالب نهضت ملی مسکن و به همت ستاد اجرایی احداث می‌شود همچنین در هفته دولت کلنگ ساخت ۸۸۰ واحد مسکونی در شاهرود بر زمین زده شد که بخشی از آنها را ستاد اجرایی خواهد ساخت.

در حوزه مدرسه سازی هم توزیع دهید

مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۱۵۰ مدرسه برکت در ۳۱ استان کشور به صورت همزمان در ۲۵ مهرماه سال جاری اتفاق افتاد. مدرسه شش کلاسه روستای رکن آباد در قالب این طرح در استان سمنان افتتاح شد. همچنین مدرسه برکت شهید سلیمانی نیز با ۱۲ کلاس در سمنان مورد بهره برداری قرار گرفت که به همت ستاد اجرایی ساخته شده بودند البته اگر بخواهیم دقیق‌تر و بهتر بگوییم بنیاد برکت ستاد اجرایی ساخت این دو مدرسه را در استان سمنان بر عهده داشته است.

هدف از این طرح نیز ارتقای سرانه تحصیلی و کمک به تحصیل دانش آموزان به خصوص در مناطق و محلات کمتر برخوردار است. در قالب این طرح و طرح‌های مشابه ستاد اجرایی قصد دارد تا در سراسر کشور دو هزار مدرسه را در سراسر کشور بسازد که اولویت ساخت این مدارس در مناطق محروم خواهد بود.

همچنین ۴۰۰ دانش‌آموز کم برخوردار کنکوری استان در طرح راه ابریشم توسط ستاد اجرایی مورد حمایت قرار گرفتند. در این طرح بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از دانش آموزان مستعد کنکوری که امکان فراهم آوردن شرایط لازم برای کسب موفقیت در این آزمون را ندارند، حمایت‌های لازم برای پیشرفت و موفقیت را به عمل خواهد آورد.

و در انتها؟

توزیع ۲۸ هزار بسته پروتئینی در قالب پویش سفره احسان در سراسر استان سمنان آخرین طرح مهمی بود که همین چند روز قبل در استان اجرا شد همچنین باید گفت ۱۱۰ هزار کیلوگرم گوشت در این طرح توزیع شد. ستاد اجرایی برای این طرح پنج میلیارد تومان هزینه کرد و توانستیم این بسته‌ها را به دست مردم نیازمند و کمتر برخوردار استان برسانیم.

کد خبر 5667778

کد خبر 5368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =