پرداخت تسهیلات ۵٠ میلیون تومانی به زعفران‌کاران توسط ستاد اجرایی فرمان امام

در راستای حمایت از زعفران‌کاران و تأمین امنیت زنجیره غذایی کشور و جلوگیری از خام فروشی و قاچاق این محصول از کشور، ستاد اجرایی فرمان امام همزمان با آغاز فصل برداشت زعفران، تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به زعفران کاران خرده مالک ارائه میکند.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در این خصوص گفت: یکی از راهبردهایی که ستاد اجرایی فرمان امام و گروه توسعه اقتصادی تدبیر در سال های اخیر به طور جدی دنبال میکند، حمایت از فعالیت‌های منتهی به تأمین امنیت غذایی کشور به خصوص در روستاهاست.

علیرضا بزرگی با بیان اینکه حمایت از اشتغال در مناطق کم‌برخوردار و کنترل بازار در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در دستور کار ماست، افزود: یکی از راهکارهایی که در موضوع زعفران در نظر گرفتیم ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان این محصول است که میتواند کمکی به کنترل نوسانات بازار کند.

وی افزود: زمانی که برداشت محصول زعفران صورت میگیرد، باتوجه به قیمت و حجم محصول تولیدی توسط کشاورزان، نواسانات بازار خود را نشان میدهند و این موضوع در سال زراعی آینده اثرات خود را نشان میدهد.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام افزود: سرمایه در گردشی را در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهیم چرا که موضوع گواهی سپرده کالایی زعفران می‌تواند نواسانات بازار را کنترل و باعث شود سرمایه و محصول یکساله کشاورز به یکباره تزریق نشود و به تدریج و در زمان مناسب وارد بازار شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع از ارائه یکباره زعفران مازاد جلوگیری می‌کند و از دسترنج یکساله کشاورز حمایت می‌کند، گفت: ارائه تسهیلات ستاد اجرایی فرمان امام فعلا به صورت پایلوت و در قدم اول کشاورزان دو قطب پایدار خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی را شامل میشود.

بزرگی ادامه داد: با توجه به آسیب‌پذیر بودن کشاورزان خرده مالک گروه هدف ما این دسته کشاورزان هستند که زمبن کشاورزی آنها زیر ٣ هکتار است و یا محصول نهایی آنها زیر ۵ کیلوگرم در سال است.

او با اشاره به اینکه قطعا تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات باید مستندات کشاورز بودن خود را از جهادکشاورزی دریافت و ارائه دهند، گفت: یکی از مکانیزم‌هایی که در بورس کالا ایجاد شده گروه کالایی زعفران است که به همین دلیل انبارهایی در بورس کالا در نظر گرفته شده تا کشاورزان بتوانند در پیک تولید محصولات خود را آنجا تحویل دهند و گواهی سپرده دریافت کنند.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی وصنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: یکی از شروط دریافت تسهیلات، دریافت گواهی سپرده‌ی زعفران است که مورد تأیید انبارهای بورس کالاست.

وی در جمع‌بندی افزود: شرایط لازم برای دریافت این تسهیلات، اولا خرده مالک بودن، داشتن گواهی کشاورزی و دریافت گواهی سپرده زعفران است که در واقع تحقق این موارد برای زعفران‌کاران مسئله ساده و آسانی است. 

بزرگی خاطرنشان کرد: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات از هم‌اکنون به مبلغ ۵۰ میلیون تومان باید در سامانه www.satkaz.ir درخواست خود را ثبت کنند که این سامانه با نام سامانه دریافت تسهیلات زعفران ستاد اجرایی فرمان امام قابل جستجو است.

وی تأکید کرد: هر فرد می تواند یک بار از این تسهیلات بهره‌مند شود و چون این تسهیلات در قالب سرمایه در گردش است بازپرداخت آن یکساله است. 

کد خبر 2533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =