ورود جدی بنیاد برکت به حوزه آبزی‌پروری و کشاورزی در سال جدید

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت در سال جدید در حوزه آبزی‌پروری و کشاورزی ورود جدی داشته و در این زمینه برنامه ریزی بسیار زیادی در مناطق ساحلی انجام داده است.

محمد ترکمانه مدیر عامل بنیاد برکت در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ماموریت اصلی بنیاد برکت پیشرفت و توسعه مناطق کم برخوردار است و ما در راستای توسعه‌ی این مناطق فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم گفت: در حوزه‌های عمرانی و زیر ساختی بنیاد برکت وارد شده و با توجه به نیازهای مناطق مختلف ما بیش از ۵۶ هزار پروژه عمرانی انجام داده‌ایم.

او ادامه داد: بنیاد برکت حدود ۲۰ بیمارستان در مناطق مختلف محروم کشور ساخته است.

ترکمانه با بیان اینکه ما تا امروز دو هزار مدرسه ساخته و به آموزش پرورش تحویل داده‌ایم، گفت: ما ساخت یک هزار مدرسه دیگر را در برنامه کاری خود داریم.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه تمام فعالیت‌های بنیاد برکت با هماهنگی دستگاه‌های متولی صورت گرفته است گفت: ما در راستای یکپارچه بودن فعالیت‌ها برنامه‌های خود را انجام داده و پیش می‌رویم.

ترکمانه با بیان اینکه حوزه توانمندسازی اقتصادی ما رشد بسیاری کرده است، افزود: طبق بررسی‌های تطبیقی و مطالعاتی که از کشورهای موفق نزدیک به ایران انجام شده بسیاری از مردم این کشورها خود چرخ‌های اقتصادی منطقه را به چرخش درآورده اند.

او بیان کرد: با استفاده ازمطالعاتی که انجام داده‌ایم شبکه‌ی مردمی از تسهیل گران برکت شکل گرفت که تنها این افراد رهبران اجتماعی مناطق خود شدند.

ترکمانه با بیان اینکه تسهیل گران در کنار مردم قرار گرفته و مشکلات و مسائل مردم را حل می‌کنند افزود: این افراد در مناطق مختلف کشور نزدیک به هزار نفر هستند که کمیته‌های مختلفی با توجه به ظرفیت‌ها در مناطق تشکیل داده اند.

او ادامه داد: تسهیل گران هیچ رابطه‌ی اقتصادی با بنیاد برکت ندارند اما به ازای هر طرحی که در منطقه مستقر می‌شود یک مبلغی را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه ماموریت اول تسهیل گران اهلیت‌سنجی است گفت: بعد از اهلیت‌سنجی و تامین مالی کارهای بانکی تسهیل‌گر انجام شده واز این طریق اشتغال در منطقه شکل می‌گیرد.

***ایجاد ۱۵۰ طرح اقتصادی در طول یک سال گذشته

ترکمانه با بیان اینکه به طور میانگین ۱۵۰ طرح اقتصادی در طول سال ایجاد می‌شود افزود: بنیاد برکت گذشته ۳۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و ۴۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده اند.

مدیرعامل بنیاد برکت اظهار کرد: تسهیل گران ما هیچ دفتری ندارند و دفتر این افراد به طور معمول در محله‌ها و یا مساجد است که افراد جویای شغل از طریق دهیار و یا فرماندار به آن‌ها معرفی می‌شوند.

ترکمانه بیان کرد: حدود چهل درصد شبکه تسهیل‌گری را خانم‌ها تشکیل داده‌اند و تمامی تسهیل گران یک اقدام در قالب مددکاری و اجتماع محور انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه در بحث کولبران در غرب کشور هم اتفاق‌های خوبی افتاده و بسیاری از این افراد ساماندهی شده‌اند افزود: با دستگاه‌های مختلف در قالب تفاهم نامه مقرر شد زمانی که در منطقه مسائل اقتصادی حل شد دهیار و فرماندار سایر بحث‌ها را برای ثبات دنبال کنند.

وی با بیان اینکه خود مردم هم متقاضی تسهیل‌گر هستند، افزود: حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت روستاها پوشش می‌دهند هرساله برای جذب تسهیل‌گر فراخوانی ارائه کرده و اقدام به جذب می‌کند حداقل مدرک برای تسهیل گران کارشناسی است که این افراد از طریق برگزاری آزمون انتخاب و ارزیابی شده و در صورت قبول شدن شش ماه دوره آموزشی را گذرانده که بخشی از این آموزش‌ها در کنار تسهیل گران دیگر است.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه این بنیاد به پایداری چرخه اقتصادی و شغل‌ها هم توجه ویژه‌ای می‌کند، افزود: بنابراین کسب و کارها باید به یک زنجیره تبدیل شوند که در این خصوص طراحی در بنیاد برکت به طور کامل انجام شده است. ما میدانیم که زنجیره‌ای که در منطقه میتواند اولویت دار باشد چه زنجیره‌ای است.

ترکمانه با اشاره به اینکه علاوه بر گسترش طرح‌ها ما بنا داریم که به طرح‌های خود عمق بخشی کنیم افزود: ما باید به حوزه کشاورزی و امنیت غذایی توجه کرده و به یک زنجیره آبی و سبز ورود پیدا کنیم.

وی یادآور شد: آبزی‌پروری ۶۰درصد در اقتصاد دنیا سهم دارد و حدود دو سوم جمعیت جهانی در مناطقی که دریا وجود دارد زندگی می‌کند و در این بخش تنها حدود ۵ درصد از سواحل و ظرفیت دریا استفاده میکنیم که این فرصت سوزی بزرگی است.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه در استان‌های مستعد این کار را ما شناسایی کرده‌ایم گفت: در این حوزه شیلات و وزارت کشاورزی خوب کار کرده است اما بنیاد برکت زنجیره‌ها در مناطق مختلف را مشخص کرده است به طور مثال ظرفیت‌های تولید میگو را در استان‌های که به دریا متصل هستند ما در کشور مشخص کرده‌ایم.

ترکمانه تاکید کرد: شبکه تسهیل‌گری به طور ویژه در این اقدام آموزش می‌بینند. ما اگر آزمایشگاهی هم نیاز به توسعه داشته باشد انجام میدهیم و ما به پرورش انواع میگو کمک خواهیم کرد.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه هر کدام از استان‌های ما یک ظرفیت ویژه‌ای دارند و ما به حلقه‌های ضعیف‌تر کمک میکنیم تا بتوانیم از ظرفیت دریا بیشتر استفاده کنیم افزود: ظرفیت ما در این بخش بیش از ۵ میلیون تن است و امیدواریم بتوانیم گزارش این تحول و تغییر را در پایان سال ارائه کنیم.

او با اشاره به اینکه هدف ما این است که برای این کار مردم به طور ویژه درگیر شوند افزود: تمامی این اقدامات از طریق درگیر شدن خود مردم انجام می‌شود ما در این بخش تنها در مناطق محروم کار نمی‌کنیم اما استفاده نکردن از تمامی ظرفیت‌های دریا خود یک محرومیت است که در این حوزه بنیاد برکت از طریق رصد سعی در افزایش استفاده‌ها از ظرفیت‌ها را دارد.

***بازگشت ۸ هزار خانواده به روستاها از طریق ثبت نام در سایت بنیاد برکت

ترکمانه با بیان اینکه بنیاد برکت در بسیاری از روستاها با استفاده از آموزش‌های حداقلی سعی می‌کند از تمامی ظرفیت‌های خدادادی مناطق استفاده کند، افزود: به طور مثال یک روستا در شمال کشور وجود داشت که مردم از آنجا به شهر مهاجرت می‌کردند اما تسهیل گران وارد آن مناطق شده و با راه اندازی بحث گلخانه‌ها در حال حاضر این روستا تبدیل یل به روستای گلخانه‌ای در کشور شد که در حال حاضر اقدام به صادرات محصولات خود کرده و حتی با کمبود نیرو مواجه شده که از روستاهای اطراف اقدام به جذب نیرو می‌کند همچنین ما شاهد برگزاری جشن در روستایی بودیم که دیگر در آنجا فرد بیکاری وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرحی به نام به روستا باز میگردیم وجود دارد افزود: حاشیه نشینی اشکالات مختلفی برای ما و دولت دارد و هزینه‌های پنهانی که مشاهده نمی‌شود، در صورتی که مردم در روستا بمانند هزینه‌های چندین برابر هم ایجاد نمی‌شود.

مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: در این خصوص مردم می‌توانند برای برگشتن به روستا در سایت ثبت نام کنند، که تا کنون حدود ۸ هزار خانواده برای بازگشت به روستاهای خود ثبت نام کرده اند.

او افزود: بنیاد برکت در حوزه سرپرست خانوارها و کولبران به طور ویژه تمرکز کرده و اقدامات بسیار خوبی هم در این زمینه انجام داده است ترکمانه گفت: بنیاد برکت سهمی از منابع بانک‌ها طبق تبصره هجده دارد و بخشی از تسهیلاتی که پرداخت میکنیم از تسهیلات دولت است.

**رونمایی از تکنولوژی جدید در ساخت مدرسه در محروم‌ترین منطقه کشور تا ۱۵ روز آینده ***

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه ما در حوزه مدرسه‌سازی همکاری خوب و نزدیکی با سازمان نوسازی مدارس داریم و تصمیم گرفتیم که در برخی از مناطق ویژه مدارسی درشان دانش آموزان بسازیم افزود: مدارس جدید ما تمام زیرساخت‌های لازم را دارند.

او گفت: ما در بحث رویداد، (مدارس آینده) طرح‌هایی را به صورت ویژه برنامه‌ریزی کردیم که امسال انجام خواهیم داد.

ترکمانه با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته به بشاگرد سفر کرده‌ایم که در آنجا یک مدرسه ضعیفی وجود داشت که در این حوزه بنیاد برکت ورود کرده و برای اولین بار یک تکنولوژی جدید در یک مدرسه در محروم‌ترین منطقه کشور استفاده شده که تا ۱۵ روز آینده رو نمایی می‌شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم یک اقتصاد خوبی را در کشاورزی و آبزی‌پروری داشته باشیم.

کد خبر 6034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =