بهره‌برداری از نخستین مرکز نوآوری کارگاهی کشور و افتتاح بزرگ‌ترین مدرسه اوتیسم در همدان

در جریان سفر یک روزه سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام به استان همدان چند پروژه از جمله اولین مرکز نوآوری کارگاهی کشور ، مرکز شتابدهی دانشگاه بوعلی (کندو) ، بزرگ‌ترین مدرسه اوتیسم کشور و ۳۰۰۰ طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور به بهره‌برداری رسیدند.

صبح امروز (چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) در جریان سفر یک‌روزه سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام به استان همدان ، چند طرح و پروژه به بهره‌برداری رسید.

در مراسمی باحضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام، استاندار و شهردار همدان ، مدیران عامل بنیادهای احسان ، ۱۵ خرداد و موسسه دانش‌بنیان برکت و مدیران استانی، نخستین مرکز نوآوری کارگاهی کشور با رویکرد حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و اشتغال جوانان و بزرگترین مدرسه اوتیسم ایران در حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افتتاح شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام در حاشیه سفر به استان همدان اظهار داشت: مصوبات دور نخست سفر رییس‌جمهور به استان‌ها ۶۵ هزار میلیارد ریال بار مالی برای ستاد اجرایی فرمان امام داشت که تاکنون ۴۵ هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

عارف نوروزی بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان بازوی نظام در رفع محرومیت و موانع پیش رو به عنوان خط‌شکن عمل کرده و به مسئولان استانی در رفع موانع و حل مشکلات مردم کمک می‌کند.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام خاطرنشان کرد: اقدامات این نهاد مبتنی بر مدیریت جهادی و اقدام و عمل سریع است بنابراین قول می‌دهیم تعهدات این مجموعه در زمان‌بندی مشخص شده به نتیجه برسد.

وی به اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام در استان همدان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر ۱۰۴ واحد مسکونی شهرک شهید مدنی با ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی درحال احداث است و طرح ۴۸۰ واحدی شهرک فرهنگیان نیز با توجه به هزینه‌بر بودن تحکیم بستر به نتیجه رسیده و مردم شاهد سرعت رشد فیزیکی این طرح خواهند بود.

نوروزی با تاکید بر اینکه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار زمین در کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی زیر کشت دیم رفته که تامین هزینه‌های بیمه، کود و ماشین آلات از سوی ستاد اجرایی فرمان امام انجام می‌شود؛ عنوان کرد: سهم همدان بیش از ۳۵۰ هزار هکتار است که تاکنون ۱۹۷ هزار هکتار بیمه شده و کشاورزان دغدغه‌ای در زمینه خشکسالی، سرمازدگی و از بین رفتن محصول ندارند.وی با بیان اینکه در سه سال گذشته با وجود خشکسالی به اهداف برنامه دست یافته‌ایم گفت: مهمترین مزیت اجرای این طرح‌ها جلوگیری از خروج ارز برای واردات نهاده‌های دامی، گندم، جو و حرکت به سمت خودکفایی است.سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام یادآور شد: بهره‌برداری از طرح‌های دانش‌بنیان به ویژه آنچه که امروز در همدان به مرحله نهایی رسید نمونه‌ای از فعالیت‌های صورت گرفته است که باید نسبت به حفظ و توسعه آن تا تبدیل شدن کارگاه به کارخانه تلاش‌ کرد.

نوروزی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام ۲ هکتار از اراضی خود را به مرکز نوآوری کارگاهی کشور اختصاص داد و با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رساند، افزود: از متولیان خواسته شد تا مالکیت این زمین به موسسه دانش‌بنیان نیز منتقل یابد تا بتوانیم پایگاه نمونه‌ای در استان همدان داشته باشیم و این طرح را برای استان‌های دیگر هم اجرایی کنیم.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی فاز دوم مرکز نوآوری کارگاهی با نام «کندو» عنوان کرد: قرار است در این محل ۳۰ میکروسوله در یک سال آینده ساخته شود.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: دو مجموعه خوابگاه دانشجویی دخترانه نیز در استان همدان توسط بنیاد ۱۵ خرداد درحال ساخت است که این طرح‌ها در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد پیشرفت دارند و تا پایان سال تحویل دانشگاه بوعلی خواهند شد.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه اشتغال و حمایت از جوانان و کارآفرینان افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال برای ۱۷ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد کنیم.

نوروزی از اقدامات صورت گرفته در حمایت از زوجین نابارور و طرح جوانی جمعیت در استان سخن گفت و ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان همدان داشت که امسال این رقم با ۲ برابر افزایش به ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

استاندار همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه طی ۶ ماه اخیر دومین سفر دکتر نوروزی؛ سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام را به همدان شاهد هستیم که اقدامات به یادماندنی برای این استان به همراه داشته است اظهار کرد: پیرو تفاهمنامه‌ای که ۶ ماه پیش صورت گرفت، ستاد برای اجرایی کردن مفاد این تفاهمنامه اقدامات خوبی انجام داده که قدردان این زحمات هستیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد بیان کرد: برای نمونه امروز بزرگترین مدرسه اوتیسم در همدان افتتاح شد، همچنین با تبدیل یک سوله متروکه به یک کارگاه شتاب‌دهنده نخستین مرکز نوآوری کارگاهی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه امروز عملیات اجرایی ساخت ۳۰ واحد سوله کارگاهی با هدف تولید محصولات به شکل صنعتی در همدان نیز آغاز شد گفت: در کنار این اقدامات، احداث خوابگاه دانشجویی و ایجاد مرکزی برای درمان ناباروری نیز مورد توجه بوده و شاهد حمایت‌های خوبی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام در استان همدان هستیم.

استاندار همدان با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام در راستای سیاست مقام معظم رهبری و اهداف بلند امام راحل خوش درخشیده است ادامه داد:‌ ستاد در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان همدان اقدامات خوبی انجام داده و همچنین در حوزه اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری هم خدمات بزرگی در دست اجرا دارد.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: امام راحل خودباوری و خوداتکایی را در کشور بنا نهاد و مانیفست و نگاه امام(ره) توسط رهبر معظم انقلاب اجرا شد به گونه‌ای که ایران وابسته ، امروز به کشوری تبدیل شده که در عرصه‌های مختلف در رده‌های نخست جهان قرار دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ابتدای کار دولت سیزدهم با نگاه ویژه به بنیاد نخبگان و توجه به فناوری و تقویت دانش محور اقدامات خوبی انجام شد افزود: همدان طبق ارزیابی وزارت کشور در اقتصاد دانش‌بنیان رتبه اول کشور را کسب کرد. در راستای اصلاح الگوی کشت نیز با توجه به مشکلات و بحران آب در استان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز در این سفر پشتیباتی از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه را لازم دانست و اظهار کرد: صندوق نوآوری از دو سال پیش در استان‌ها مستقر شده که سهم همدان از این صندوق بسیار ناچیز بود و رتبه آخر را داشتیم در حالی که بسیاری از جوانان دارای اختراعات و ابداعات نوآورانه هستند و نیاز به پشتوانه مالی برای حرکت دارند.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی گفت: در بخش مسکن قدردان تلاش ستاد هستیم و اقداماتی در پروژه شهرک فرهنگیان در حال انجام است و همچنین مقرر شده پروژه شهرک مدنی پیش از آغاز فصل سرما به پایان برسد.

فلاحی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان فرماندهی این کار، اقداماتی را پیش برده است خاطرنشان کرد: خیران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی مترصد همکاری در بخش مسکن هستند که وزیر راه نیز دستور بهره‌مندی از این سرمایه‌گذاران را داد.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۳۰۰ طرح نوآورانه در استان اجرایی شده است گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۵۷ میلیارد تومان در استان محقق شده‌اند.

مدیرعامل نخستین مرکز نوآوری کارگاهی کشور نیز دراین آیین در خصوص تکمیل فاز اول این مرکز اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح که پیش‌تر انبار شن و ماسه اداره راه و شهرسازی بود، از دو سال پیش آغاز شد.

ارسلان باسلی‌زاده گفت: موسسه دانش‌بنیان برکت که کار سرمایه‌گذاری خطرپذیر و حمایت از طرح‌های نوآوری و خلاق را عهده‌دار است با حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام این طرح را اجرایی کرد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: فضای اجرایی این طرح حدود ۲۲ هزار متر مربع است. عملیات اجرایی فاز دوم توسعه طرح مرکز نوآوری کارگاهی کندو در زمینی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع و پیش‌بینی ۸۰ میلیارد تومان نیز از امروز آغاز شد.

گفتنی است در جریان سفر یک روزه سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام ۳۰۰۰ طرح اشتغال اجتماع‌محور بنیاد برکت نیز به بهره‌برداری رسید.

بازدید از نمایشگاه کارآفرینان بنیاد برکت، اهدای جوایز بنیاد ۱۵ خرداد به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو ، بازدید از میزان پیشرفت پروژه‌های مسکن و خوابگاه‌های دانشجویی در حال ساخت ستاد و .. از بخش‌های دیگر سفر عارف نوروزی به همدان بود.

انتهای پیام/

کد خبر 5914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =