برداشت الگویی از ۳۰ هکتار مزرعه ترکیبی جو و خارشتر در مرکز تحقیقات شتر و گونه های مرتعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی آغاز شد.

سید مجتبی موسوی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان جنوبی صبح یکشنبه در مراسم برداشت الگویی از ۳۰ هکتار مزرعه ترکیبی جو و خارشتر که با حضور معاون امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، اظهارکرد: هدف از برداشت علوفه در این مزرعه این است که علاوه بر کاه علوفه با کیفیت تر هم در استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از برداشت جو خارشتر موجود در اراضی با ۱۵۰۰ متر مکعب در هکتار برداشت می شود، تصریح کرد: از این مزرعه الگویی تا ۴ تن در هکتار علوفه خشک برداشت می شود.

وی با اذعان به اینکه علاوه بر تولید خارشتر در مزرعه می توانیم عرقیات گیاهی خارشتر را هم تولید کنیم، افزود: ایستگاه تحقیقاتی شتر و گونه های مرتعی دشت بجد به وسعت ۱۰۷ هکتار است که در آن کشت گونه های مقاوم به خشکی انجام می شود.

به گفته موسوی در این ایستگاه ۳۰ هکتار اراضی آبی است و مابقی به صورت دیم و سایر گونه های مرتعی کشت می شود.

وی ظرفیت تولید این پروژه را ۵۰۰ هکتار علوفه خشک در سال اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی های حاکم بر استان و کمبود منابع آبی با مشکل تامین علوفه مواجه هستیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه ۱۰ هزار تن علوفه از سایر استان های کشور وارد خراسان جنوبی می شود، ادامه داد: خشکسالی ها موجب شده در سال های اخیر برای تامین علوفه مورد نیاز دام ها بیشتر به استانهای غربی وابستگی داشته باشیم که حمل و هزینه های آن دامداران را با مشکل مواجه کرده است.

موسوی تصریح کرد: یکی از راه های اصلی تامین علوفه در استان کشت گونه های علوفه ای است که با زیست بوم و آب و خاک استان سازگاری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که از منابع آبی که در دسترس داریم بیشترین بهره وری را داشته باشیم، افزود: این ایستگاه ۷ گونه مرتعی را که سازگاری با خشکی دارد کشت کرده است تا جایگزین کشت های صنعتی شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: از زمانی که الگوی کشت به سمت علوفه های صنعتی رفته مصرف آب نیز بیشتر شده و کیفیت آب های زیر زمینی نیز لطمه دیده است.

ایستگاه تحقیقاتی شتر و گونه های مرتعی مجموعه ای مبتنی بر شعار سال و دانش بنیان
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: کارهای تحقیقاتی اولیه این مجموعه به اتمام رسیده و در راستای کشت دانه های مرتعی و کم آب بر، متناسب با اکوسیستم و زیست بوم استان اقدام شده است.

جواد اشرفی با تأکید بر این که به کشت علوفه در سطح استان نیاز داریم، اظهار داشت: باید فعالیت این مزرعه توسعه پیدا کرده و تقویت شود لذا با انجام کارهای مطالعاتی در این زمینه باید بتوان این مهم را به سایر نقاط استان نیز توسعه داد.

به گفته وی؛ باید در آینده نزدیک کاشت علوفه و گیاهان متناسب با کم آبی و الگوی زیست بوم در سطح استان توسعه پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک در زمینه تأمین علوفه در سطح استان دغدغه ای نداشته باشیم.

در این جلسه مشکل واگذاری اراضی ایستگاه تحقیقاتی شتر و گونه های مرتعی مطرح شد که معاون استاندار خراسان جنوبی برای مرتفع شدن آن قول داد و از جهادکشاورزی استان درخواست شد در کمیسیون مربوطه مشکل واگذاری زمین را حل کند

کد خبر 4148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =