۵۰ میلیارد ریال برای جهش تولید دیمزارهای گلستان اختصاص یافت

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان گفت: ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از طریق این ستاد برای تقویت مکانیزاسیون کشاورزی در اجرای طرح جهش تولید دیمزارهای استان اختصاص یافت و پرداخت آن به متقاضیان واجد شرایط آغاز شد.

محمدمهدی سلمان‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اولویت پرداخت این تسهیلات به افراد واجد شرایط، خرید تراکتور، پهپاد کشاورزی و تجهیزات سامانه آبیاری نوین است.

وی گفت: سال قبل و در اجرای دومین مرحله اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان، ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط ستاد اجرایی برای تهیه ادوات دنباله‌بند کشاورزی اختصاص یافت که از سوی متقاضیان واجد شرایط دریافت شد.

به گفته وی به طور میانگین برای هر پرونده تهیه ادوات کشاورزی، یک میلیارد ریال اعتبار پرداخت شده است.

سلمان زاده خاطرنشان کرد: این ستاد برای سال زراعی جاری در ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی استان طرح جهش تولید دیمزارها را برنامه ریزی کرده است.

وی در خصوص حمایت از بهره برداران گلستان افزود: در این طرح بهره‌برداران طرف قرارداد از مساعدت در بیمه محصولات کشاورزی، تامین ادوات کشاورزی، تامین کودهای ریزمغذی و غنی سازی بذر و توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران با اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی برخوردار خواهند شد.

به گفته وی در این طرح حمایتی، نهاده های زراعی از جمله کود، سم و بذر تهیه شده و در اختیار بهره برداران طرف قرارداد قرار خوهد گرفت.

طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان از سال زراعی ۹۹ با زیر کشت بردن ۲۰ هزار هکتار کلزا در ۹ شهرستان محروم، مرزی و شمالی استان آغاز شد که امسال سطح زیر کشت این طرح به ۷۰ هزار هکتار با تنوع کشت محصولات از جمله کلزا، گندم، جو و علوفه دامی افزایش یافته است .

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کم بازده کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای پنج ساله برنامه‌ریزی شده است.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی است که در تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، بیش از ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد

کد خبر 4113

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =